top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Stabile forventninger til reklamebudgettet

 
Stabilitet og status quo i tendenserne er nøgleordene, når vi ser på, hvordan gik det med reklamebudgetterne i 2012. Det viser årets Trends-undersøgelse blandt de største annoncører.

Der er lidt færre end sidste år af annoncørerne (45 %), der svarer, at reklamebudgetterne blev som budgetteret. Det er stadig 1 ud af 5 af annoncørerne (21 %), der har øget reklameforbruget i forhold til det oprindelige budget, hvilket historisk set er meget tilfredsstillende; men problemet er, at endnu flere bruger mindre end budgetteret (27 %). Forskellen mellem ”større” og ”mindre” er altså -6 %-point. Selvom der er flere der har skåret i budgetterne er nedskæringerne dog meget mindre omfattende i sammenligning med de første par kriseår, hvor tallet var -36 %-point. Annoncørerne har stille og uden panik omstillet sig og justeret forventningsniveauet til den nye markedssituation.

Langt mere positive er tallene, når vi ser på udviklingen i reklamebudgettet fra 2011 til 2012. I alt svarer 40 %, at budgettet blev større i 2012 (38 % sidste år), mens det for ”blot” 22 % blev mindre (16 % sidste år). For hver fjerde forblev budgettet det samme. Der har med andre ord været en vækst i reklamebudgettet — selvom væksten på ingen måde blev så stor som annoncørerne havde håbet.

Stabile forventninger til budgettet - meget lav vækst men ikke udsigt til et fald

Budgetterne blev altså større sidste år — men hvad med 2013? Bortset fra det første kriseår (2009) har andelen af dem, der forventede et større budget gennemgående være større end andelen, der ventede et mindre budget i det kommende år — og det gælder også for Trends’13. Trækker vi andelen af dem, der venter et mindre budget, fra andelen, der venter et større budget, ender vi præcis som sidste år med et solidt plus på 20 procentpoint. Det er dog stadig en del under gennemsnittet for 1986-2006 på 38 procentpoint:

Da budgetterne oftest holdes nogenlunde, tyder det altså på en svagt voksende annoncering i 2013. Frem for alt skal vi glæde os over, at der ikke er udsigt til et fald for annonceringen.

RING TIL MEGAFON!
Har du spørgsmål,
så ring og få en uforpligtende snak med én af MEGAFON's konsulenter på
tlf. 77 41 41 41
FØLG MEGAFON
MEGAFON RESEARCH ANALYSE RÅDGIVNING | ALHAMBRAVEJ 12 | 1826 FREDERIKSBERG C | TELEFON: +45 77 41 41 41 | E-MAIL: MEGAFON@MEGAFON.DK
Copyright © MEGAFON - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.