top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Annoncørerne er væsentlig mere optimistiske end forbrugerne

 
Trends'13 viser, at forbrugerne slet ikke har samme optimisme som annoncørerne, og når forbrugerne ikke tror på bedre tider - så er det vanskeligt at forestille sig, at der for alvor kommer stor vækst i forbruget i 2013.

Da krisen satte ind for fire år siden, var annoncørerne hurtigere end forbrugerne til at spotte den. Siden har rollerne skiftet flere gange, og i år er det så annoncørerne, der udviser meget større optimisme.

Hvor 36 % af annoncørerne forventer, at befolkningen som helhed vil bruge mere eller meget mere på forbrug i det nye år, kan det samme kun siges for 18 % af befolkningen selv. Sidste år var forventningerne hos de to parter næsten identiske.

12 % af annoncørerne gætter på et mindre forbrug, mens det gælder for hele 26 % blandt befolkningen. Tendensen fra Trends’12 og ’11 fortsætter dermed: Andelen af de forbrugere, der regner med et mindre forbrug er større end andelen af dem, der regner med et større forbrug.

Forbrugerne får igen-igen mindre til forbrug

Den alarmerende tendens til mindre forbrug aflæses tydeligt, når MEGAFON spørger til, om forbrugerne har fået mere eller mindre til forbrug i de sidste tre måneder. Som i de to forudgående år er andelen større for dem, der oplever at have fået mindre til forbrug end andelen for dem, der oplever at have fået mere. 11 % svarer mere eller meget mere, mens 27 % svarer mindre eller meget mindre, hvilket stort set er identisk med det sidste par års resultater. Disse tal afspejler den psykologiske oplevelse af krisen og den faktiske udvikling i reallønnen hos forbrugerne.

Eneste lyspunkt er, at det ikke ser værre ud end sidste år — der er ikke kommet flere pessimistiske forbrugere.

Krisen er blevet hverdag

Både annoncører og forbrugere har indstillet sig på at den nuværende krise bliver mere langvarig, og tæt på permanent. Vi har med andre ord vænnet os så meget til krisen, at den er blevet en naturlig del af hverdagen. Selv når der i fremtiden kommer vækst, vil krisen påvirke forbrugernes måde at tænke og reagere på i mange år frem.

Både annoncører og befolkning mener, at krisen på finans- og forbrugsmarkedet vil vare endnu 1-3 år: 54 % blandt befolkningen og 65 % af annoncørerne sætter deres bud inden for denne tidsramme — sidste år var det 56 % og 61 %, og i Trends’11 var tendensen den samme. Prognoserne holder altså ikke, og det er naturligvis nedslående, hvis vi år efter år regner med, at opsvinget ligger et par år ude i tide.

Fødevarer vil fortsat æde en større del af husholdningsbudgettet

En god indikator for forbrugernes forventninger til deres forbrug og velstand er forventningerne til fødevarebudgettet. Også her er tendensen fra sidste år stabilt negativ: Mens 27 % forventer at bruge mere eller meget mere på fødevarer, er det kun 12 %, der regner med at bruge mindre eller meget mindre. 60 % forventer uændret forbrug af fødevarer.

En kedelig tendens for forbrugeroptimismen, medmindre vi formoder, at tallene skyldes, at vi vil fortære mere… Mere sandsynligt handler det om en oplevelse af konstante prisstigninger på fødevarerne (som i en krisetid ikke modsvares af stigende lønninger, hvorfor vi sætter færre penge af til forbrug) — og så hjælper den bebudede fjernelse af fedtafgiften ikke meget.

Befolkningen er altså efterhånden blevet fasttømret i et markant sortsyn — krisen er blevet hverdag.

 

RING TIL MEGAFON!
Har du spørgsmål,
så ring og få en uforpligtende snak med én af MEGAFON's konsulenter på
tlf. 77 41 41 41
FØLG MEGAFON
MEGAFON RESEARCH ANALYSE RÅDGIVNING | ALHAMBRAVEJ 12 | 1826 FREDERIKSBERG C | TELEFON: +45 77 41 41 41 | E-MAIL: MEGAFON@MEGAFON.DK
Copyright © MEGAFON - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.