top

Kom godt fra start: Sådan får du en skarp undersøgelse

Der er meget, du skal overveje forud for en undersøgelse - og særligt tre ting er essentielle for, at vi sammen kan skabe et godt resultat. Det handler om intern forventningsafstemning, målgruppeafklaring og at fastlægge et fokus.

1. Hvem skal involveres internt?

Første vigtige beslutning på vejen til den skarpe undersøgelse handler om intern forventningsafstemning. Du skal beslutte hvem, som skal involveres i undersøgelsesprocessen, og hvem som har det sidste ord.

Det er spændende at få lavet en undersøgelse – lige pludselig har du et åbent vindue til din målgruppe, og du kan spørge dem om alt mellem himmel og jord! Og selvfølgelig vil alle dine kolleger gerne være med til at sætte sit præg på processen og beslutte hvilke spørgsmål eller perspektiver, undersøgelsen skal besvare. Men for mange kokke fordærver som bekendt maden – og det gælder også i en undersøgelsesproces.

Sørg derfor fra start at beslutte hvem, som skal have en finger med i undersøgelsesspillet. På den måde undgår du, at uventede personer dukker op med nye pointer, som ikke er i tråd med dit undersøgelsesfokus og forvirrer formålet.

2. Hvem skal målgruppen være?

Vi kommer hurtigere i gang, når du er afklaret omkring din målgruppe. Her er en række eksempler på kendetegn, som du kan overveje. Jo flere detaljer om din målgruppe du kan give os, jo nemmere kan vi finde og rekruttere de rette respondenter:

  • Alder
  • Køn
  • Familieforhold
  • Beskæftigelse
  • Kendskab til eller interesse i dit produkt/brand
  • Overordnet positiv eller negativ holdning til dit produkt/brand
  • Fritid
  • Politisk overbevisning

Vi kan selvfølgelig hjælpe dig i processen med at komme nærmere din målgruppe. Men husk på, at du der dén, som ved mest om, hvem de er, og derfor bør du komme med et udspil først.

3. Beskriv undersøgelsen og dens formål – og hold øjnene på målet

Hvad er formålet med din undersøgelse? Hvad vil du bruge den til efterfølgende? Hvad undrer du dig over, som du gerne vil have undersøgt? Skriv det hele ned! Det behøver hverken at være langt eller kompliceret - bare få det ned i word.

Når vi får en mere detaljeret beskrivelse af, hvad du ønsker af din undersøgelse, kan vi bedre skræddersy et tilbud med muligheder, som du kan vælge imellem.

Når du beskriver din undersøgelse på skrift, får du desuden større klarhed over, hvad undersøgelsens udgangspunkt og formål skal være. Det bliver også lettere for dig at holde retning senere i processen.

Brug for hjælp til din undersøgelse?

Vi sidder klar på tlf. 77 41 41 41. Hvis du hellere vil kontaktes af os, finder du kontaktformularen her.

HVORFOR VÆLGE MEGAFON?

SOLID OG OMFATTENDE ERFARING

MEGAFON har en solid og omfattende erfaring med undersøgelser for private og offentlige virksomheder og organisationer. Vi giver jer en individuel rådgivning og gennem et tæt samarbejde med jer sammensætter vores konsulenter det undersøgelsesdesign, der er optimalt i forhold til netop jeres problemstillinger og behov.

HØJT KENDSKAB OG TROVÆRDIGHED

MEGAFON er et af de mest kendte analysefirmaer i Danmark, velkendt for en høj kvalitet og troværdighed. Ved at vælge MEGAFON får I fra starten en høj troværdighed hos dem, der skal bruge undersøgelsen: ledelsen, politikere, journalister og meningsdannere. At vælge en anerkendt samarbejdspartner gør jeres arbejde nemmere i alle faser af undersøgelsen.

UAFHÆNGIGE RESULTATER OG HØJE SVARPROCENTER

Når I skal udføre analyser, er det en god ide, at undersøgelsen bliver udført af et uafhængigt analyseinstitut, så analysen ikke bliver påvirket i en bestemt retning. Samtidig vil respondenterne være mere villige til at deltage i en undersøgelse, når det er et velkendt og respekteret firma, der kontakter dem. Med MEGAFON som afsender får I en uafhængig, seriøs og valid undersøgelse med en højere svarprocent, der sikrer en bedre kvalitet.

MEGAFON A/S

Alhambravej 12 • 1826 Frederiksberg C
CVR nr. • 41321431
Telefon • +45 77 41 41 41
E-mail • megafon@megafon.dk